Τρίτη, 12 Μαΐου 2015

Η πιο Παλιά Βιοτεχνία Προφυλακτικών στην Ελλάδα


 Κάπου σε ένα στενάκι της Νίκαιας, πίσω από μία γαλάζια πόρτα, επιβιώνει ό, τι απέμεινε από την ιστορία του ελληνικού προφυλακτικού. Ο Κωνσταντίνος Τσιράκης το 1949 ήταν από τους πρώτους που έφερε μετά τον Εμφύλιο τα προφυλακτικά στην ελληνική αγορά από το Οχάιο.
Ο Assos, αντικατέστησε την Μπεμπέκα και στη συνέχεια ο κύριος Τσιράκης επεκτάθηκε εισάγοντας κι άλλα brands όπως το Κλειδί, το EVA και το Diana. Αρχές της δεκαετίας του '70 κυκλοφόρησε το LIFE, από το οποίο πήρε το όνομα και η εταιρία που υπάρχει μέχρι σήμερα. 


Τη μικρή βιοτεχνία στη Νίκαια πλέον διατηρεί ο εγγονός του, Ιορδάνης Κανονίδης, ο οποίος είναι από τους τελευταίους εναπομείναντες που ασχολούνται με το προφυλακτικό στην ελληνική αγορά. Η εταιρία αυτή τη στιγμή, αφού το λάτεξ παράγεται μόνο στο εξωτερικό, το εισάγει σε μορφή προφυλακτικού από τη Μαλαισία. Το διανέμει σε όλη την Ελλάδα και παράλληλα εξάγει σε τρεις χώρες. Όπως μου λέει συνεργάζεται και παρέχει προφυλακτικά μεταξύ άλλων στο Αρεταίειο, τον ΟΚΑΝΑ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το ΚΕΕΛΠΝΟ και το Gay Pride. Γιατί όμως δεν βλέπω τα Life στα περίπτερα; 


«Εμείς δε δουλεύουμε καθόλου στο περίπτερο τα τελευταία 10 χρόνια. Η τιμή του προφυλακτικού είναι ακριβή στο περίπτερο. Ασχολούμαστε με χονδρική διανομή των προϊόντων σε οίκους ανοχής, νοσοκομεία, ξενοδοχεία και τουριστικά. Όσο τζίρο κάνει συνολικά ο απλός καταναλωτής μέσω περιπτέρου, σούπερ μάρκετ και φαρμακείου, άλλο τόσο κάνουν και οι οίκοι ανοχής στην Ελλάδα. Στα νοσοκομεία το προφυλακτικό, το χρησιμοποιεί ο γαστρεντερολόγος για την κολονοσκόπηση κι ο γυναικολόγος για τους ενδοκολπικούς υπερήχους Στο περίπτερο την μερίδα του λέοντος την έχουν οι πολυεθνικές εταιρίες πια». 


Αντιθέτως, στις χώρες που η εταιρία εξάγει τα προϊόντα της όπως σε Περσία, Αλγερία, Λιθουανία και σε λίγο καιρό και στη Ρουμανία, μπορεί κανείς να τα βρει σε λιανική: «Εδώ το LIFE δε θα το βρεις σε περίπτερο, αλλά έξω θα το βρεις σε κουτί. Είναι σκληρός ο ανταγωνισμός, δεν υπάρχουν τα κεφάλαια για να γίνει η ανάλογη διαφημιστική καμπάνια εδώ πέρα». 


Ποια είναι όμως τα γούστα του Έλληνα καταναλωτή σε σχέση με το προφυλακτικό; Με βάση την εμπειρία που έχει ο κ. Κανονίδης μου εξηγεί πως: «Γενικά ο Έλληνας δεν είναι ιδιαίτερα προχωρημένος με το προφυλακτικό. Και δεν το φοράει όσο θα έπρεπε. Μπορεί το προϊόν μου να βγει σε πέντε τύπους ομαλό, ανατομικό, ραβδωτό, με κουκκίδες και μεικτό και σε 53 αρώματα, από την εμπειρία όμως σας λέω ότι το ομαλό προφυλακτικό είναι αυτό που κινείται περισσότερο στην Ελλάδα. Κι ο κόσμος, πιο πολύ επιλέγει την τάδε μάρκα παρά το πώς είναι μέσα το προϊόν. Κατά κύριο λόγο πάντως η ελληνική αγορά δουλεύει διάφανο προφυλακτικό κι ομαλό». 


Ποια είναι όμως τα μεγέθη που «φεύγουν» περισσότερο, αναρωτιέμαι. Όπως μου εξηγεί: «Τα μεγέθη είναι συγκεκριμένα Συν πλην 2 χιλιοστά είναι στα 280 χιλιοστά, 28 πόντοι το μήκος του, και 56 χιλιοστά η διάμετρός του. Εκεί είναι περίπου τα διεθνή standars προφυλακτικού. Υπάρχουν εξαιρέσεις βέβαια. Εγώ για το gay market, φέρνω προφυλακτικά που είναι πιο μεγάλα, κι έχουν 60 χιλιοστά διάμετρο». 


Ο κ. Κανονίδης μου εξηγεί πως επειδή το προϊόν είναι ιατροφαρμακευτικό και απευθύνεται στη δημόσια υγεία, ο κρατικός παρεμβατισμός είναι έντονος. «Από το 1996 και μετά που εντάθηκαν οι ευρωπαϊκές νόρμες γι' αυτά τα προϊόντα είχε ως αποτέλεσμα ο μικρός Έλληνας βιοτέχνης να μην μπορεί να αντέξει. Αποτέλεσμα είχε να κλείσουν όλες οι μικρές βιοτεχνίες. Εμείς ήμασταν βιοτέχνες με την μεταποιητική έννοια του όρου, στον δευτερογενή τομέα παραγωγής. Το προφυλακτικό ερχόταν προφυλακτικό, κι εδώ ελεγχόταν, επιλαδωνόταν και συσκευαζόταν σε ατομική αεροστεγή και φωτοστεγή συσκευασία. Πλέον το προφυλακτικό έρχεται στη συσκευασία με 144 τεμάχια, 1 γρόσα, που είναι η μονάδα μέτρησης για το προφυλακτικό κι έτσι κάνουμε τη διανομή στην Ελλάδα». 


Τριγύρω μου, παντού κούτες με προφυλακτικά διάφορων τύπων, μία ξεχασμένη συρταριέρα με όλα τα συλλεκτικά κομμάτια του παρελθόντος κι απέναντί μου η βροντερή φωνή του κ. Κανονίδη ο οποίος μας δίνει τις απαραίτητες συστάσεις για την σημασία της χρήσης του προφυλακτικού κάνοντας μας δώρο πριν τον αποχαιρετήσουμε μία χούφτα από αυτά. 








http://www.vice.com 
 Μελπομένη Μαραγκίδου, 
Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μαϊδης