Η καλύτερη κωμωδία που παίχτηκε ποτέ στην
Αμερικάνικη τηλεόραση επιστρέφει 7 χρόνια μετά με νέα επεισόδια.
Ευκαιρία να τη δεις. Ή να την ξαναδείς. Ξανά.
Διαφέρουν σε ύφος, σε σύνθεση καστ, στο τι προσπαθούν να επιτύχουν, στο χιούμορ τους, αλλά όλα έχουν ένα κοινό στοιχείο, ήταν μεγάλες επιτυχίες.
Όλες, εκτός από το “Arrested Development”. Αυτό πέρασε και, βάσει αριθμών, δεν ακούμπησε. Μόνο που μια δεκαετία μετά την πρεμιέρα του, συνεχίζει να επηρεάζει νέους δημιουργούς και να αποτελεί αντικείμενο εμμονής αμέτρητων φαν της τηλεόρασης ή/και της κωμωδίας. Πώς είναι δυνατόν;
Ήταν σίγουρα υπερβολικά έξυπνο για το καλό του. Εκεί που οι πιο πολλές σειρές φροντίζουν να λειαίνουν και καμιά γωνία (ειδικά πριν την καθιέρωση της καλωδιακής) και να κάνουν προσπάθεια να τραβήξουν τον νέο θεατή, το “Arrested” όσο πήγαινε χανόταν όλο και περισσότερο στον αυτοαναφορικό κόσμο του. Το αποτέλεσμα ήταν τα επεισόδια να γίνονται πυκνότερα σε αστεία σε εκθετικό βαθμό, αλλά ταυτόχρονα ένας που δεν θυμάται αστεία και αναφορές από 50 επεισόδια πριν, να μην καταλαβαίνει τι συμβαίνει.
Επίσης, τα επεισόδια είναι γεμάτα οπτικά γκαγκς τα οποία συχνά ήταν αδύνατον να διακρίνεις τη στιγμή που περνάνε από την οθόνη, παρά απαιτούν παύσεις, screencaps κλπ.
Κοινώς, μιλάμε για μια σειρά που ήρθε λίγα χρόνια μπροστά από την εποχή της. Μια κωμωδία που ευνοεί μαραθωνίους και αναλύσεις και συζητήσεις και ανταλλαγή gifs και εικόνων. Ναι, ΟΚ, είναι εμφανές γιατί δεν ήταν μεγάλη εμπορική επιτυχία όσο παιζόταν αλλά έγινε τέτοια στο διάστημα που μεσολάβησε. Το “Arrested Development” έχτισε στο πέρασμα των χρόνων τόσο μεγάλο κοινό μέσα από ενοικιάσεις και αγορές DVD και στρημάρισμα, που το Netflix ανέλαβε την παραγωγή μιας 4ης σεζόν, 7 χρόνια αφότου η σειρά κόπηκε από το κανάλι που την έπαιζε.
Καθώς αυτό το απίστευτο reunion πλησιάζει (26 Μαϊου η μαγική μέρα), μιλάμε για το μεγαλείο της σειράς εστιάζοντας στους 9 βασικούς της χαρακτήρες.
O Μάικλ Μπλουθ
Μπορεί δηλαδή να μην είναι αλκοολικός, ανίκανος, μαμόθρεφτος, φυγόδικος (και λοιπά επίθετα που χαρακτηρίζουν την υπόλοιπη φαμίλια), αλλά μερικά από τα καλύτερα αστεία της σειράς βασίζονται στην άγνοιά του πάνω σε στοιχειώδη ζητήματα- ποτέ ας πούμε δεν έχει ιδέα πώς να επικοινωνήσει με τον γιο του, μια ρομαντική παρεξήγηση με τον αδερφό του βασίζεται στο γεγονός πως δε μπορεί να καταλάβει ότι ‘hermano’ στα Ισπανικά σημαίνει ‘αδερφός’, ενώ ουκ ολίγες φορές κάνει γκάφες ολκής τρέχοντας την εταιρεία.
Πάντα η ιδέα πίσω ακόμα κι από τις πιο βιτριολικές κωμωδίες, βρίσκεται στο ότι παρά τις αντιξοότητες και τις διαφορές, στο τέλος η οικογένεια είναι πάνω απ’όλα, ιδέα εκφρασμένη μέσα από έναν ‘καθαρό’ ήρωα που συγχωρεί, ενώνει και εξιλεώνει. Όταν ο καθαρός ήρωας είναι κι εκείνος γκαφατζής, το αποτέλεσμα είναι μια κωμωδία πραγματικά ανίερη, όπου οι πάντες είναι ανίκανοι να σωθούν και εξιλεωθούν, αναπολογητικοί σαν την ίδια τη σειρά.
Ο Τζορτζ Μάικλ
Ο Μάικλ Σέρα στο ρόλο είναι θεός και αυτό που έκανε εδώ τον χαρακτήρισε σε βαθμό που οτιδήποτε έκανε ποτέ στην υπόλοιπη καριέρα του ήταν απλά παραλλαγές πάνω στον Τζορτζ Μάικλ, τον έφηβο γιο που γουστάρει την ξαδέρφη του (α ναι, παίζει κι αυτό). Ο τρόπος που κόβει το ρυθμό κάθε συζήτησης είτε λέγοντας το λάθος πράγμα (“Τι έχουμε πει πως είναι το σημαντικότερο πράγμα;” - “Το πρωινό!” - “...η οικογένεια...” - “Η οικογένεια, σωστά”) είτε ψελλίζοντας αυτό που σκέφτεται αλλά δεν έχει το σθένος να το πει δυνατά (οτιδήποτε έχει να κάνει με την Ανν, την κοπέλα του, είναι να πέφτεις ανάσκελα από τα γέλια) τον κάνει κωμικό χρυσό.
Α ΝΑΙ ΚΙ ΕΠΙΣΗΣ ΤΟΝ ΛΕΝΕ ΤΖΟΡΤΖ ΜΑΪΚΛ.
Ο Τζομπ
Ο Τζομπ είναι ο ανίκανος αδερφός του Μάικλ που περνάει λίγο-πολύ όλη τη σειρά προσπαθώντας να πετύχει στην καριέρα του ως μάγος, αλλά το μεγαλύτερό του κατόρθωμα παραμένει εκείνη η φορά που βύθισε ένα γιωτ. (“Το εξαφάνισα!” - “Το βύθισες. Υπάρχει διαφορά.”) Ένας από τους λόγους που πετυχαίνει τόσο πολύ η σειρά είναι για την άρνησή της να πάει να σου πουλήσει δράμα σε οποιοδήποτε επίπεδο. Αυτοί οι άνθρωποι δεν ωριμάζουν, σου λέει. Και δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη από τον Τζομπ, τον άντρα που μια ζωή γκρινιάζει που κανείς δεν τον παίρνει στα σοβαρά, κι όταν μια φορά όλοι στρέφονται σε αυτόν, κάνει δύο βήματα μονολογώντας για το πώς θα σώσει αυτή την οικογένεια και πριν φτάσει στη μέση του δωματίου έχει οδηγήσει τον εαυτό του σε κρίση πανικού.
Επίσης του ανήκουν τα περισσότερα από τα απίστευτα running jokes της σειράς, κάτι για το οποίο έγινε εξάλλου διάσημη: ο τρόπος που κάνει την κότα, η ατάκα “I’ve made a huge mistake”, ο χαιρετισμός “hey, guy”, το σκούτερ του. Και εκείνη η μοναδική, απίστευτη στιγμή που τρώγοντας ένα καραμελωμένο μήλο άρχισε να σφυρίζει άθελά του. Μόνο Τζομπ Μπλουθ, τίποτα άλλο.
Η Λουσίλ
Οι κορυφαίες στιγμές της είναι αυτές που είναι ιδιαίτερα καυστική απέναντι στα παιδιά της, συχνά κι όταν είναι μπροστά, ιδίως το πόσο ανήμπορη είναι να κρύψει την οριακή αντιπάθειά της για τον Τζομπ: Όταν ο Μάικλ την πληροφορεί πως μια παρα-μαγική μαφία (...) απειλεί πως θα του κόψει τα πόδια αν δεν τους εξυπηρετήσει σε κάτι, η Λουσίλ αντιδρά λέγοντας “Ε τότε ευτυχώς που έχει αυτό το μικρό σκούτερ!!” και ξεσπά σε κακαριστά γέλια.
“Κάντον να αισθανθεί σημαντικός, Μάικλ”, λέει στον υπεύθυνο γιο της κάποια στιγμή στην αρχή της σειράς. “Μα δεν είναι, μαμά,” απαντά εκείνος. “Όχι. Πραγματικά δεν είναι,” μονολογεί εκείνη με ένα κενό βλέμμα, πιθανώς ποτισμένο με αλκοόλ. Τέτοιου είδους οικογενειακές στιγμές μπορεί να περιμένει κανείς στη σειρά. Παραδέξου το, είναι πιο αστείο έτσι.
Ο Μπάστερ
Ένα από τα καλύτερα είδη χιούμορ της σειράς είναι όταν υπάρχει κάποιος διάλογος για τον Μπάστερ, συνήθως εντελώς μειωτικός (“Μην πνίγεις τον γιο σου, Μάικλ, δε θες να βγει σαν τον Μπάστερ,” του λέει ο πατέρας τους. “Φίλε ναι, τι συνέβη εκει πέρα;”, απαντά εκείνος) η κάμερα απομακρύνεται κι ο Μπάστερ βρίσκεται ανάμεσά τους και χασμουριέται ή παίζει ή χαζεύει.
Η σειρά πάντοτε έψαχνε τους πιο δημιουργικούς τρόπους να παραδώσει μια ατάκα ή μια χιουμοριστική κορύφωση. Όπως είναι ιδιαίτερα εμφανές στα αστεία γύρω από τον Μπάστερ, στο “Arrested Development” δεν έχεις την παραμικρή ιδέα από πού μπορεί να σου έρθει το punchline. Ό,τι πιο εφευρετικό.
H Λίντσεϊ
Ή να βρίσκεται σε διαρκή άρνηση για τη μη-σχέση της με τον ανίδεο άντρα της. Μιλώντας για τον οποίον...
Ο Τομπάιας Φιούνκε
Ο Τομπάιας, του ιδιοφυή κωμικού Ντέιβιντ Κρος, είναι όλο το μεγαλείο της σειράς σε έναν χαρακτήρα. Είναι καταπιεσμένος (οι σκηνές που κλαίει μόνος δε σταματούν να είναι υστερικά αστείες), είναι ανίδεος (δεν έχει την παραμικρή ιδέα πως είναι γκέι), είναι άσχετος (όποτε τον βλέπουμε να εκτελεί το όποιο εκ των επαγγελμάτων του, κρατάμε την κοιλιά μας από τα γέλια, είναι απορίας άξιο πώς μπορεί ένας ηθοποιός να μπορεί να παίζει έναν τόσο κακό ηθοποιό πειστικά), και αποτελεί υπόδειγμα του πώς η σειρά εκμεταλλεύεται τους περιορισμούς της λογοκρισίας (σε θέματα περιεχομένου, απεικόνισης, γλώσσας) για να κάνει ακόμα καλύτερα τα αστεία της.
Επίσης είναι never-nude. Σκεφτήκαμε πως έπρεπε να το ξέρεις.
Η Μέιμπι
Ο Τζορτζ ο Πρεσβύτερος
Για αρχή, φυλακισμένος.
Το “Arrested Development” με τα διαρκώς εξελισσόμενα, αυτοαναφορικά και εφευρετικά αστεία του δε σταμάτησε επί τρεις σεζόν να βρίσκει νέους τρόπους να σε κάνει να γελάσεις, ακόμα κι όταν θυμόταν τους παλιούς. Έφερε απίστευτους γκεστ σταρ (Σαρλίζ Θερόν μόνο, τίποτα άλλο) και έπαιξε με το continuity όπως λίγες σειρές, κωμωδίες ή και μη.
Αλλά πάνω απ’όλα, βασίστηκε σε ένα ensemble απίστευτων χαρακτήρων για να πει μια τραβηγμένη ιστορίας μιας ακραίας (και ακραία υστερικής) οικογένειας, αποτελούμενης όμως από υπαρκτά, αναγνωρίσιμα στοιχεία της ζωής όλων μας, τραβηγμένα στο άπειρο. Μια δεκαετία μετά, το ερώτημα δεν είναι αν αξίζει να δει κανείς το “Arrested Development”, αλλά πόσες φορές.
Μέχρι την 4η σεζόν (στις 26 Μαϊου η πρεμιέρα), που ανασταίνει τη σειρά 7 χρόνια μετά το κόψιμό της, υπάρχει χρόνος για άλλη μία. Τουλάχιστον.
Και οι 3 σεζόν της σειράς υπάρχουν σε DVD με ελληνικούς υπότιτλους.
http://www.oneman.gr