Ένας πελώριος όγκος δεδομένων που αφορούν οτιδήποτε υπάρχει ή υπήρξε ποτέ στο μυαλό του ανθρώπου, μια παγκόσμια βιβλιοθήκη, αν θέλετε, στις γωνιές της οποίας θα βρείτε οτιδήποτε ψάχνετε. Όπως όμως μια πραγματική βιβλιοθήκη σου είναι άχρηστη αν τα βιβλία της δεν είναι οργανωμένα και καταχωρημένα στην σχετική λίστα, έτσι και το διαδίκτυο θα ήταν άχρηστο αν δε μπορούσαμε με κάποιο τρόπο να περιηγηθούμε σε αυτό.
Μη γελάτε, δεν έχουν περάσει και πολλά χρόνια από την εποχή που δεν υπήρχαν ακόμη τα περίφημα “URLs” και οι μηχανές αναζήτησης, οπότε θα έπρεπε να ξέρεις ακριβώς το τι ψάχνεις και που βρίσκεται αυτό στο Internet για να αποκτήσεις πρόσβαση στα περιεχόμενά του.
Εδώ έρχεται και κολλάει ο browser, ή ελληνιστί “φυλλομετρητής”, αυτό το μικρό πρόγραμμα που έχει γίνει ίσως το πλέον χρησιμοποιούμενο σε καθημερινή βάση από τους χρήστες τα τελευταία χρόνια και ουσιαστικά αποτελεί την «πόρτα» του Διαδικτύου. H αγορά των browsers, ωστόσο, είναι μια ανοικτή αγορά, με πολλές επιλογές (πλέον) που περιπλέκουν την κατάσταση για τους χρήστες και συχνά τους οδηγούν σε «λάθος» μονοπάτια. Η παντοκρατορία του Internet Explorer έχει τελειώσει προ πολλού, όμως οι ανταγωνιστές του υποπίπτουν και αυτοί σε σφάλματα, ενίοτε. Και φυσικά, δε πρέπει να ξεχνάμε τους browser για mobile συσκευές όπως smartphones, tablets κ.λπ., οι οποίες είναι πλέον αρκετές για να επηρεάσουν τα συνολικά νούμερα της αγοράς αλλά με διαφορετικές τάσεις στη χρήση του κάθε browser, σε σχέση με τα desktops.
Τελικά ποιός είναι ο καλύτερος browser; Πάμε να δούμε τους δημοφιλέστερους εξ’αυτών, έναν προς έναν, πριν αποφασίσουμε!!
Microsoft Internet Explorer
Συνυφασμένος στο μυαλό πολλών -αρχάριων- χρηστών με την ίδια την έννοια του “Internet”, το κλασικό γαλάζιο “e” εικονίδιο του κοσμεί ακόμα και σήμερα εκατοντάδες εκατομμύρια desktops υπολογιστών σε όλο τον κόσμο. Απόρροια της παντοκρατορίας του μέχρι και το 2005-2006, όταν ακόμα κατείχε παραπάνω από το 80% των μεριδίου* της αγοράς browsers, όντας «πακέτο» με τα δημοφιλή Windows. Έτσι, όλοι οι χρήστες ξεκινούσαν να τον χρησιμοποιούν σαν τον προεπιλεγμένο browser και σε πολλές περιπτώσεις, δεν έκαναν ποτέ τον κόπο να τον αλλάξουν, παρά τα προβλήματα πού είχε. Και αυτά ήταν πολλά.Tι ισχύει όμως σήμερα;Ο Internet Explorer 10 βρίσκεται σε καλό επίπεδο ανάπτυξης, περιλαμβάνει λειτουργίες και χαρακτηριστικά που θα έπρεπε εδώ και χρόνια να βλέπουμε σε αυτόν, έχει φτάσει σε ένα ανεκτό επίπεδο ταχύτητας και συμβατότητας, αξίζει λοιπόν μια δεύτερη ευκαιρία. Υπολείπεται ακόμη του ανταγωνισμού, αλλά αν κερδίσει έστω και λίγο την εμπιστοσύνη των χρηστών ξανά, τότε θα δεί καλύτερες μέρες.
Mozilla Firefox
Ο Firefox εμφανίστηκε το 2004, παίρνοντας τη θέση του Firebird (πρώην Phoenix) και είναι ένας open-source, δωρεάν διάθεσης browser που αναπτύσσεται από τις Mozilla Foundation και Mozilla Corporation. Οι χρήστες τον λάτρεψαν σχεδόν αμέσως, αφού ήταν πολύ πιό γρήγορος και απολαυστικός στη χρήση από την τότε έκδοση του Explorer, ενώ η ανοικτή φύση του επέτρεπε πολύ μεγαλύτερη παραμετροποίηση και παρέμβαση στη λειτουργία του, ακόμα και από τους ίδιους τους χρήστες. Παράλληλα, με τα “extensions” του μπορούσε πρακτικά να γίνει ένας υπερ-browser, φτιαγμένος στα μέτρα του κάθε χρήστη, με τις λειτουργίες που ο ίδιος επιθυμούσε. Η αλήθεια είναι πως έγινε και λίγο «μόδα», αφού ξαφνικά όλοι οι χρήστες που μάθαιναν για την ύπαρξή του το μετέφεραν στους δικούς τους φίλους και με το word-of-mouth, μπήκε σε όλα τα σπίτια.Mozilla Firefox v19.0
Google Chrome
Ήρθε, είδε, κατέκτησε. Αυτό το τρίπτυχο περιγράφει ιδανικά τη σύντομη πορεία του Chrome από τα τέλη του 2008 που έκανε την εμφάνισή του στην αγορά. Είχε δύσκολο έργο, καθώς η αγορά καλυπτόταν πλήρως από τον ανταγωνισμό και έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν, χωρίς να έχει κάτι το ιδιαίτερο να προσφέρει σε σχέση με τους υπολοίπους. Είχε, όμως, ένα πολύ σημαντικό ατού, την τεράστια βάση χρηστών της Google, που καθημερινά βασίζονται σε αυτήν και τις εφαρμογές της. Δισεκατομμύρια χρήστες έμαθαν μια ωραία πρωϊα πως “o Google Chrome είναι τώρα διαθέσιμος!”, και χωρίς να τους επιβληθεί το κατέβασμά του σε καμία περίπτωση, επέλεξαν να τον δοκιμάσουν. Πολλοί από αυτούς δεν ξανακοίταξαν πίσω και παραμένουν μέχρι σήμερα πιστοί στον browser της Google, ο οποίος από το 2009 μέχρι σήμερα έχει κερδίσει το ποσοστό που ο Firefox χρειάστηκε 7 χρόνια για να αγγίξει και πλέον το έχει χάσει.Google Chrome v26
Opera
Κάποιοι ίσως τον έχουν ακούσει ή/και χρησιμοποιήσει στο παρελθόν, άλλοι όχι. Είναι πιό πιθανό να τον γνωρίζετε από την παρουσία τους στις mobile συσκευές και στην Android πλατφόρμα, καθώς αποτελεί ίσως την καλύτερη επιλογή γι’αυτήν. Παρά το πολύ μικρό μερίδιο της αγοράς που κατέχει στα desktops (1-2% εδώ και χρόνια), ο Opera είναι ο δεύτερος παλαιότερος από όσους βλέπουμε σήμερα εδώ, μετά τον Explorer. Η πρώτη public έκδοσή του εμφανίστηκε το μακρινό 1996, ενώ το 1998 ξεκίνησαν οι προσπάθειες για τη μεταφορά του σε mobile πλατφόρμες. Από τότε, ο browser που αναπτύσσεται σε νορβηγικό έδαφος έχει καινοτομήσει σε πλείστες περιπτώσεις, παρουσιάζοντας πρώτος χαρακτηριστικά που οι ανταγωνιστές του έκαναν χρόνια να υιοθετήσουν. Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε μόνο τα λεγόμενα “tabs” που φυσικά σήμερα είναι κάτι το κοινό μεταξύ όλων των browsers, όμως προήλθαν από τον Opera που πρώτος τα εφάρμοσε με επιτυχία σε ευρεία κλίμακα.Opera v12
Apple Safari
Ο Safari της Apple είναι γνωστός σε όλους τους χρήστες των συσκευών της, είτε πρόκειται για iMac, είτε για iPhone, είτε για iPad, είτε για Macbook. Είναι ο προεπιλεγμένος browser της εταιρείας εδώ και σχεδόν 10 χρόνια, τη δεκαετία που η Apple πέτυχε τη μεγάλη επαναφορά της και πούλησε αρκετούς σταθερούς και φορητούς υπολογιστές, αλλά και smartphones/tablets, έτσι το μερίδιο του Safari αυξήθηκε σημαντικά στην αγορά, καθώς είναι ειδικά σχεδιασμένος για να ταιριάζει απόλυτα στα λειτουργικά της Apple. Μεγάλο μερίδιο της αγοράς των mobile browsers ανήκει στο Safari, έτσι το συνολικό του ποσοστό στην αγορά αυτή τη στιγμή καταφέρνει να κυμαίνεται σε διψήφια επίπεδα (10,8%), καθιστώντας τον ένα σταθερά ισχυρό παίκτη.Safari v6
Πολλοί, ακόμη, browsers υπάρχουν διαθέσιμοι (δωρεάν φυσικά) όμως στηρίζονται στους ήδη υπάρχοντες σε μεγάλο βαθμό και οι διαφορές εντοπίζονται κυρίως στο interface και τη λειτουργικότητα. Εξ’άλλου, οι περισσότεροι είναι φτιαγμένοι με βάση τις γνωστές «μηχανές», Gecko (Mozilla), Presto (Opera), Trident (Internet Explorer) και Webkit/KHTML (Safari, Chrome), στο οποίο σύντομα απ’ότι φαίνεται θα υπάγεται και ο Opera. Οι βασικοί browsers της αγοράς είναι αυτοί που αναφέρθηκαν παραπάνω, ενώ σημαντικό μερίδιο κερδίζουν σταδιακά οι mobile browsers και κυρίως οι Android browsers, που χάρη στην αυξημένη χρήση smartphones πλέον έχουν ξεπεράσει το 4% του συνόλου της desktop+mobile «πίτας».
Πως να επιλέξετε;
Επίσης, για τον τομέα της ασφάλειας, δείτε τα BrowserCheck και BrowserScope που θα σας δώσουν μια ιδέα για το πόσο ευάλωτος είναι ο browser σας στους κινδύνους του Internet. Από εκεί και πέρα, είναι καθαρά θέμα του πόσο γρήγορος είναι ο κάθε browser στο δικό σας, προσωπικό υπολογιστή, αλλά και πόσο οι δυνατότητες και οι επεκτάσεις του καλύπτουν τις μικρές, καθημερινές σας ανάγκες από αυτόν. Και φυσικά το πόσο «αρέσει» στο μάτι σας και ταιριάζει στο γούστο σας!
http://www.galsnguys.gr