Στις 24 Οκτωβρίου του 2003, η τελευταία πτήση του Concorde έφτασε στο
τέλος της και μαζί με αυτή, η υπόσχεση ότι τα υπερηχητικά ταξίδια θα
μπορούσαν να μετατρέψουν την αεροπορική βιομηχανία.
Τώρα, περισσότερο από μια δεκαετία, η NASA ελπίζει να αναβιώσει το
όνειρο των υπερηχητικών αεροπλάνων με χρηματοδότηση 2,3 εκατ. δολαρίων
για ερευνητικά έργα.
Τα χρήματα που θα δαπανηθούν για οκτώ διαφορετικά ερευνητικά
προγράμματα, αποσκοπούν στην αντιμετώπιση τεχνικών προκλήσεων, όπως οι
επιπτώσεις των υπερηχητικών αεροσκαφών στη στρατόσφαιρα και στη μείωση
θορύβου για τα αεροσκάφη.
Στο πλαίσιο του τρέχοντος γύρου χρηματοδότησης, οι αεροναυπηγοί, εργάζονται για τη μείωση του θορύβου των ηχητικών φραγμάτων.
«Η αξιολόγηση του χαμηλού θορύβου και οι τεχνολογίες πρόωσης για
μελλοντικά υπερηχητικά πολιτικά αεροσκάφη», θα λάβει 599,000 δολάρια για
δύο χρόνια και θα «τρέξει» από την GE Global Research στη Νέα Υόρκη.
Η Nasa, εν τω μεταξύ, έχει αρχίσει τη συλλογή δεδομένων, προκειμένου
να δημιουργηθούν νέα, πιο αθόρυβα αεροσκάφη που θα μπορούσαν να
βοηθήσουν την ανατροπή της ισχύουσας απαγόρευσης υπερηχητικής πτήσης
πάνω από τη γη.
«Η μείωση των βομβών κρότου και τα κρουστικά κύματα που προκαλούνται
από τα αεροσκάφη που πετούν γρηγορότερα από την ταχύτητα του ήχου, είναι
το πιο σημαντικό εμπόδιο για την επαναφορά της εμπορικής υπερηχητικής
πτήσης», δήλωσε ο Peter Coen, επικεφαλής του έργου υψηλής ταχύτητας της
Διεύθυνσης Αεροναυτικής Έρευνας της NASA στην Ουάσιγκτον.
«Άλλα εμπόδια περιλαμβάνουν τις εκπομπές σε μεγάλο υψόμετρο, την
αποδοτικότητα των καυσίμων και το θόρυβο γύρω από τα αεροδρόμια».
«Είμαστε πολύ μακριά από το μέγιστο που μπορούμε να φτάσουμε»,
πρόσθεσε ο μηχανικός της NASA Ruben Del Rosario. «Υπάρχει πολλή δουλειά
να κάνουμε».
Ένα άλλο έργο θα εξετάσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του
υπερηχητικού αεροσκάφους στη στρατόσφαιρα. Το έργο αυτό θα λάβει 1,2
εκατ. δολ. σε διάστημα τεσσάρων ετών και θα καθοδηγείται από το
Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης.
Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες σχετικά με τις επιπτώσεις των εκπομπών
υπερηχητικού αεροσκάφους στο στρώμα του όζοντος, είναι ένας από τους
λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση των ΗΠΑ αποφάσισε να περικόψει τη
χρηματοδότηση το 1971.
Ενώ προηγμένα σχέδια του κινητήρα μπορεί να μειώσουν τα επίπεδα των
εκπομπών από τα αεροσκάφη, οι ερευνητές λένε ότι εξακολουθούν να έχουν
τεράστια δυναμική στην καταστροφή του όζοντος.