«Φωτογραφία
σημαίνει ότι ξέρω πού βρισκόμουν το κάθε λεπτό. Γι' αυτό τραβάω
φωτογραφίες. Είναι ένα οπτικό ημερολόγιο» έχει πει ο πολυσχιδής
καλλιτέχνης, πρωτοπόρος και ιδρυτής της ποπ αρτ Άντι Γουόρχολ, όταν πολλές δεκαετίες πριν δημιουργούσε με τις Polaroid του το πρώτο Instagram διασήμων.
Σχεδόν
τόσο διάσημες όσο οι μεταξοτυπίες του, οι Polaroid του Γουόρχολ, που
περιλαμβάνουν και κάποιες πρώιμες σέλφι του καλλιτέχνη, αποτελούν σήμερα
τον προπομπό της κουλτούρας των φωτο-πορτρέτων που κυριαρχούν στα Μέσα
Κοινωνικής Δικτύωσης.
Από το 1958 ως και τον θάνατό του το 1987,
ως αδυσώπητος χρονογράφος της ζωής ο Γουόρχολ κατέγραφε μέσω της
φωτογραφικής μηχανής του Polaroid εικόνες της καθημερινότητάς του, όπως
ακριβώς κάνουν σήμερα οι περισσότεροι σελέμπριτι.
Μόνο που η
καθημερινότητα του πάπα της ποπ αρτ έμελλε να είναι μια ασταμάτητη
παρέλαση διάσημων προσώπων και έτσι ανάμεσα στην κληρονομιά των 40.000
Polaroid που άφησε μετά τον θάνατό του υπάρχουν πολλά γνώριμα πρόσωπα.
Aσημένιοι τοίχοι
Με φόντο τους ασημένιους τοίχους του Silver Factory, του χώρου που από το 1962 ως το1968 στέγαζε τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες, φωτογραφήθηκαν διάσημοι καλλιτέχνες που μαζί με αστέρια της underground σκηνής, όμορφα αγόρια και κορίτσια, μοντέλα και γκαλερίστες, τραβεστί και εμπόρους ναρκωτικών, συμμετείχαν στα διάσημα πάρτι του.
Με φόντο τους ασημένιους τοίχους του Silver Factory, του χώρου που από το 1962 ως το1968 στέγαζε τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες, φωτογραφήθηκαν διάσημοι καλλιτέχνες που μαζί με αστέρια της underground σκηνής, όμορφα αγόρια και κορίτσια, μοντέλα και γκαλερίστες, τραβεστί και εμπόρους ναρκωτικών, συμμετείχαν στα διάσημα πάρτι του.
Φωτογραφίες της
στιγμής, κλικ του δευτερολέπτου, κάποια από τα οποία εμφανίζονται για
πρώτη φορά σε κοινή θέα, και φυσικά οι δικές του αυτοπροσωπογραφίες,
προπομπός των σημερινών σέλφι, απαρτίζουν αυτή την τεράστια συλλογή
εικόνων από φίλους, εραστές, ηθοποιούς ανθρώπους της μόδας που
συγκεντρώθηκαν πρόσφατα σε ένα μοναδικό λεύκωμα.
Ο Μικ Τζάγκερ, ο
Αλφρεντ Χίτσκοκ, ο Τζακ Νίκολσον, ο Ιβ Σεν Λοράν, ο Πελέ, η Ντέμπι Χάρι,
η Νταϊάνα Ρος και άλλα πορτρέτα διάσημων θρύλων που εξακολουθούν να
βρίσκονται εν ζωή, μέχρι ανώνυμα γυμνά και κοντινά της υψηλής κοινωνίας
της Νέας Υόρκης, μαζί με τις κλασικές εικόνες του περιβάλλοντος του
Γουόρχολ, τα τοπία, τις συμβολικές κονσέρβες, περιλαμβάνονται στο
φωτογραφικό άλμπουμ της Taschen που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το
Andy Warhol Foundation.
Ο καλλιτέχνης που κατάφερε να γεφυρώσει
την υψηλή τέχνη με τη μαζική κουλτούρα, δημιουργώντας μια αισθητική που
απευθυνόταν στη μάζα, δημιούργησε χωρίς να το ξέρει σαράντα περίπου
χρόνια πριν τις πρώτες φωτογραφίες «προφίλ» που θα ζήλευαν σήμερα όλοι
οι σελέμπριτι.
Από τη δεκαετία του '70, τα κατά παραγγελία πλέον
φωτογραφικά πορτρέτα των διάσημων φίλων του Γουόχολ που τύπωνε ως
μεγεθύνσεις φωτογραφιών Polaroid θα του φέρνουν και τα προς το ζην,
καθώς πωλούνται από τον καλλιτέχνη για αρκετές χιλιάδες δολάρια.
Όμως
και σήμερα η τιμή τους σε μεγάλες δημοπρασίες σπάνε όλα τα ρεκόρ. Τον
Μάιο μια σειρά αυτοπορτρέτων του καθώς και τα φωτογραφικά πορτρέτα των
Λάιζα Μινέλι, Νταϊάνα Ρος και των δύο πρώην συζύγων του Μικ Τζάγκερ,
Τζέρι Χολ και Μπιάνκα Τζάγκερ, δημοπρατήθηκαν για πάνω από 60.000
δολάρια, ενώ την περασμένη χρονιά ο Γουόρχολ αναδείχθηκε στον καλλιτέχνη
που έχει πωλήσει τα περισσότερα έργα τέχνης σε δημοπρασίες.
Σύμφωνα με τη διαδικτυακή βάση δεδομένων ArtNet, υπολογίζεται πως άλλαξαν χέρια 1.295 έργα του αξίας 653,2 εκατ. δολαρίων.