Στο γραφείο του Αντώνη Σαμαρά έφτασε πριν λίγες μέρες μια επιστολή
γραμμένη σε ελληνικά και ιταλικά. Οι 30 εναπομείναντες διορισμένοι
καθηγητών ιταλικής γλώσσας που την υπέγραφαν υπογράμμιζαν την άδικη και
μεροληπτική μεταχείριση που αντιμετωπίζουν από την πλευρά της ελληνικής
πολιτείας. Αυτή μεταφράζεται στον αποκλεισμό της γλώσσας, όπως και των
ισπανικών, από τις σχολικές αίθουσες στο όνομα της εξοικονόμησης πόρων.
"Οι ξένες γλώσσες δεν είναι πολυτέλεια", τονίζουν στην "Αυγή" οι καθηγητές: "Η απόφασή τους δεν έγινε με εκπαιδευτικά κριτήρια, αφού δεν είδαμε, πέρα της αφαίρεσης των μαθημάτων, κάποιο εναλλακτικό σχέδιο που θα κάλυπτε τις ανάγκες των μαθητών. Από την άλλη, δεν μπορούμε να μιλάμε για οικονομική ελάφρυνση όταν μιλάμε για τόσους λίγους εργαζομένους. Απλώς ήμασταν ο αδύναμος κρίκος".
"Οι ξένες γλώσσες δεν είναι πολυτέλεια", τονίζουν στην "Αυγή" οι καθηγητές: "Η απόφασή τους δεν έγινε με εκπαιδευτικά κριτήρια, αφού δεν είδαμε, πέρα της αφαίρεσης των μαθημάτων, κάποιο εναλλακτικό σχέδιο που θα κάλυπτε τις ανάγκες των μαθητών. Από την άλλη, δεν μπορούμε να μιλάμε για οικονομική ελάφρυνση όταν μιλάμε για τόσους λίγους εργαζομένους. Απλώς ήμασταν ο αδύναμος κρίκος".
- Επιστολή των 30 εναπομεινάντων καθηγητών ιταλικών στον Αντ. Σαμαρά
Πάνω από 35.000 μαθητές είχαν επιλέξει τα ιταλικά σε μια χρονιά
Ο αφανισμός ιταλικών και ισπανικών ξεκίνησε το 2011, μετά από υπουργική απόφαση της Άννας Διαμαντοπούλου για παροπλισμό συνολικά 400 εκπαιδευτικών. Εκείνη τη χρονιά τα ιταλικά, όπως υποστηρίζεται από τον σύλλογο καθηγητών του μαθήματος, μετρούσαν 35.000 μαθητές σε 650 σχολεία. Όσον αφορά τα ισπανικά, ο πρόεδρος του συλλόγου καθηγητών Χριστόφορος Σουμίλλας μας λέει ότι είναι η γλώσσα "που έχει τη μεγαλύτερη συμμετοχή στις εξετάσεις για πτυχία μετά τα αγγλικά", ενώ στα ιδιωτικά σχολεία μετρούσε πάνω από 1.000 μαθητές. "Αφού βγήκε το μάθημα από το πρόγραμμα, οι γονείς μας έπαιρναν τηλέφωνο". Το κακό συνεχίστηκε επί Αρβανιτόπουλου, ο οποίος σφράγισε την απόσυρση των γλωσσών με τον αποκλεισμό τους από το πρόγραμμα, κάνοντας παράλληλα αβέβαιο το μέλλον των 30 διορισμένων καθηγητών που είχαν απομείνει.Στην Ιταλία διορίζουν καθηγητές για ελληνικά...
Την ίδια ώρα στην Ιταλία, αναφέρεται στην επιστολή των 30, το υπουργείο Παιδείας της χώρας, κινούμενο σε αντίθετη κατεύθυνση, προκήρυξε είκοσι θέσεις για διδάσκοντες τη νεολληνική γλώσσα, 10 στη Ρώμη και 10 στη Βενετία. Στην Ελλάδα το μάθημα καταργείται. Όσες οικογένειες έχουν χρήματα πληρώνουν φροντιστήρια ή ιδιαίτερα. Παρατηρείται ωστόσο η φανερή τάση των γονιών να στείλουν τα παιδιά τους φροντιστήριο για τις ίδιες γλώσσες που κάνουν στο σχολείο, αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά δηλαδή. Αυτό, υπογραμμίζει στην "Αυγή" ο γραμματέας του Συλλόγου Καθηγητών Ιταλικής Βαγγέλης Κατσιφός, αποτυπώνει την ούτως ή άλλως προβληματική διδασκαλία στα σχολεία, που αντί να ενισχύεται αποδυναμώνεται.Ο μαρασμός των ξένων γλωσσών αποτυπώνεται και στους μειωμένους αριθμούς εισακτέων στις ξενόγλωσσες σχολές. Το τελευταίο στοιχείο, ξεκαθαρίζουν οι καθηγητές, δεν δείχνει έλλειψη ζήτησης, καθώς πολλοί είναι αυτοί που στρέφονται στο μάθημα σε μεγαλύτερη ηλικία. Το ζητούμενο όμως που προκύπτει είναι "πώς για μία γλώσσα για την οποία ο κόσμος δείχνει τόσο ενδιαφέρον, δεν υπάρχουν τα ανάλογα εφόδια από τη δημόσια εκπαίδευση".
"Μαθαίνοντας γλώσσες καταπολεμάς τον ρατσισμό"
Τους λένε ότι στην κρίση δεν χωρούν πολυτέλειες. "Είναι πολυτέλεια όμως η εκμάθηση άλλων πολιτισμών; Κατανοώντας έναν άλλο πολιτισμό, τόσο πιο εύκολα συμβιώνεις με τους ανθρώπους του, άρα καταπολεμάς τον ρατσισμό. Ένα από τα καλά της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ότι υπαγορεύει την εκμάθηση όσο το δυνατόν περισσότερον γλωσσών, αναφέροντας μάλιστα ότι είναι καλύτερο αυτό να συμβαίνει έστω και σε μέσο επίπεδο, παρά να μαθαίνεις μόνο μία γλώσσα άριστα" τονίζει ο Β. Κατσιφός. Ενώ βάζει ακόμα μία πλευρά του ζητήματος στο τραπέζι. "Έχει σημασία, εκτός από τις γλώσσες των κυρίαρχων πολιτισμών, να μαθαίνουμε και γλώσσες με βάση την εγγύτητα. Σε περιοχές όπως τα Δωδεκάνησα και το Ιόνιο, που υπάρχει έντονη επιρροή από τον ιταλικό πολιτισμό, παρατηρείται πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους μαθητές να μάθουν τη γλώσσα. Ανάλογο ενδιαφέρον έχουν δει και στις Κυκλάδες, στις οποίες έφτασαν να προβλέπονται 7 οργανικές θέσεις, δηλαδή συνολικά μαζί με τους αναπληρωτές πάνω από 20 καθηγητές, ανάγκες που όμως δεν καλύφθηκαν ποτέ".Όσον αφορά τους εργαζομένους, ο Β. Κατσιφός αναφέρει: "Οι 350 καθηγητές αναπληρωτές παραμένουν άνεργοι. Σε αυτούς είναι πολύ πιθανό να προστεθούν και οι 30 διορισμένοι. Υπάρχει διέξοδος προς τα φροντιστήρια, αλλά το ωρομίσθιο έχει πέσει στα 3,5 ευρώ. Πολλοί είναι αυτοί που δεν τα βγάζουν πέρα, όσα μαθήματα κι αν κάνουν". Η λύση θα ήταν σύμφωνα με τον ίδιο "να μην τα αντιμετωπίσουμε ως πολυτέλεια και να κρατήσουμε ζωντανά τα μαθήματα ξένων γλωσσών, όπως τα ιταλικά και τα ισπανικά, έχοντας συναίσθηση της πολύτιμης επίδρασής τους στην κοινωνία".
http://www.ispania.gr